האם הנתונים המפורסמים ביד 2 משפיעים על שוק הדיור באופן מלאכותי?

0

אתר יד 2 הוא אחד הכלים המרכזיים לפרסום דירות יד שנייה. בעלי בתים רבים מפרסמים באתר, ושוכרים רבים משתמשים באתר כדי למצוא דירה.

בעזרת כלים שונים והמידע שמופיע באתרי חיפוש דירות נוכל ללמוד על מגמות שונות בשוק הנדל"ן הישראלי. מרכזיותו הרבה של האתר והפונקציות שהוא מכיל מעלים את השאלה האם בעלי הנכסים מפעילים לחץ על האתר.

נתונים חשופים לכל

התנודות במחירי הדיור מושפעות באופן ישיר מהיצע הדירות הקיים. כאשר מוצעות דירות רבות, ואין להן ביקוש רב המחיר יורד, וכאשר המחיר יורד אנשים הרוצים לקנות דירה מחכים ומחפשים דירה זולה יותר. אם הנתונים המדויקים חשופים למחפש הדירה, הוא יכול להתמקח ולחפש דירה טובה יותר.

כך לדוגמה, אם בעל הבית מחליט להעלות את שכר הדירה ודאי תתלבטו האם כדאי לנסות להתמקח, להסכים להעלאה כי אין ברירה, או לחפש דירה אחרת. אבל כאשר נתוני הדירות בסביבה פרושים לנגד עיניכם תוכלו להתנהל בצורה יעילה יותר. כך, אם אתם יודעים שדירות בסביבה מוצעות במחיר זול יותר תוכלו לעזוב את הדירה ולמצוא דירה במחיר משתלם יותר.

זיוף מחירים

אחד הכלים המרכזיים להשוואת מחירי דירות להשכרה הוא אתר יד 2. האתר מאפשר להשוות מחירי דירות על פי אזורים, מחיר ועוד פרמטרים נוספים. יחד עם האפשרות להשוואה כולל האתר גם אפשרות לזייף מחירים כלפי מעלה. כך בעלי דירות יכולים לזייף מחירי דירות באזור כדי להעלות את שווי הדירה שלהם.

איך הם עושים את זה? כדי לפרסם דירה יש לפרסם מספר טלפון, לכן בעל הדירה קונה סים פיקטיבי ומפרסם דירה עם מחיר גבוה על בסיס הסים הזה. כך מייצרים מציאות מדומיינת המבוססת על דירות יקרות שלא באמת מוצעות להשכרה.

איך מזהים מגמות?

אבל יש דברים שגם זיוף לא יכול להסתיר. ממבט בנתוני הדירות באתר יד 2 אפשר להבחין בדירות רבות המוצעות באתר ללא דורש. אחד הכלים השימושיים לביצוע השוואות מחירים באתר הוא התוסף Handz, שמאפשר לראות את כיוון המחיר. התוסף מציג חיצים המלמדים על מגמת המחיר של הנכס. חץ ירוק המופנה מטה מעיד על מגמת ירידה במחיר הדירה, ואילו חץ אדום כלפי מעלה מעיד על עלייה במגמת מחיר הדירה.

בהפעלת התוסף ניתן להבחין שהשוק נמצא במגמת ירידה. דירות רבות נמצאות עם חץ ירוק כלפי מטה, ומעידות כאלף עדים על כך שבעלי הנכסים מתחילים להתייאש. הציבור מראה שהוא לא פראייר, ומחכה למחירים טובים יותר. היצע הדירות בשוק עולה, ובעלי הדירות מתחילים להבין שהגיע הזמן להוריד מחירים.

דירות ללא דורש

האתר מלמד גם על דירות רבות העומדות מיותמות ללא דורש. אלה דירות הממתינות לכניסה מידית, אך בעל הדירה לא מצליח למצוא שוכר. פינוי הדירה מתקרב או שכבר היה, ובעל הבית מתחיל להילחץ מהמחסור בשוכר.

דירות ללא דורש ומגמת ירידה במחירים מלמדים אותנו על מצוקה של בעלי הדירות שמזהים מגמה של ירידה במחירים. אך האם הם מפעילים לחץ על האתר כדי שיפסיק לפרסם את הנתונים הללו? כבר כיום קשה אתר יד 2 הוא הוא סמל לבועה ומאפשר זיופים במחירי הדיור, אך האם בעלי הדירות לוחצים על האתר לזייף עוד יותר?


השאר תגובה

Your email address will not be published.