המשקיעים בדרך: האם מחירי הדירות חוזרים לעלות?

0

ישראלים רבים מייחלים לדירה או לבית משלהם, אך ככל הנראה החלום הזה הולך ומתנפץ כל שנה מחדש.

כביכול, בשנים האחרונות הורגש קיפאון בתחום הנדל"ן בארץ אך אין בפינו בשורות טובות לאלה שקיווי שהדבר יביא לירידת מחירים בתחום הדיור. 

לפי תחזית המומחים המחירים לא רק שלא יפלו אלא ישארו גבוהים ואף יוסיפו לעלות. 

הסיבה נעוצה במחסור מתמשך בדירות בארץ.

ישראל תופסת מקום מכובד בשיעור הריבוי הטבעי בין מדינות המערב מה שאומר שאוכלוסייתה גדלה משנה לשנה בקצב מסחרר בעוד שההיצע בתחום הדיור נמצא בירידה.

לפי נתונים הסטטיסטיים, היקף הבנייה החדשה לעומת הצרכים של האוכלוסיה הגדלה הוא בהחלט אינו מספיק ולא נותן מענה הולם לביקוש העולה. ילדים של היום יזדקקו לדיור משלהם בעוד כמה שנים והמצב בשוק לא מעודד כלל וכלל.

לפי המצב הקיים בשוק נכון להיום, נבנות בארץ כ -40 אלף דירות חדשות בשנה. לפי החישוב הפשוט, לאחר 15 שנים שוק הנדל"ן בארץ יגדל בכ -600 אלף יחידות, אבל דירות אלו לא יהיו זמינות לדור הצעיר משום שמי שזקוק לדיור ירכוש אותן מבעוד מועד.

משמעות הדבר היא שאם קצב הבנייה הנוכחי לא ישתנה באופן משמעותי, הדור הבא של הישראלים לא יזכה לרכוש בית משלהם.

לדברי המומחים בתחום, מאמצים לשיפור המצב הקיים והצעדים להורדת עלויות של הדיור אינם אפקטיביים. חלקם אף מסכימים כי התוכנית "מחיר למשתכן" לא יעילה במיוחד משום שבמסגרתה הדיור יבנה רק בעוד מספר שנים וישנם עוד פרויקטים אשר טרם קיבלו את כל האישורים הנדרשים.

כמו כן, במקרים מסוימים רמת הבניה של בתים אלו לא גבוהה במיוחד הרי הקבלנים נאלצים לחסוך באיכות חומרי הבניה והגימור. 

בניין מגורים
המשקיעים בדרכם חזרה אל הדירות

הסיבות לירידה בבניית דיור 

המצב הפוליטי לא יציב בארץ נותן את אותותיו גם בתחום הבנייה. קבלנים בונים פחות ופחות היות ובתנאים של אי ודאות השוררת בשוק, רוב חברות הבנייה הגדולות מעדיפות לחכות ולבדוק לאן נושבת הרוח. זו אחת הסיבות לירידה בבניית המבנים החדשים.

כמו כן, בתקופת הבחירות רשויות מקומיות חוששות מההשלכות המדיניות השליליות של אישור פרויקטים בענף הבניה והן לא ממהרות לאשר אותם. כך למשל, בתקופה זו הוקפאו מספר פרויקטים לשיפור הדיור במרכז הארץ.

בנוסף, לאור האירועים הטראגיים שעלו לתודעת הציבור בעת האחרונה וחשפו ליקויים בטיחותיים חמורים באתרי הבנייה, קבלנים נוקטים במספר צעדים חשובים בתקווה למנוע את תאונות עבודה המצערות. רוכשי הדירות יקחו חלק מכובד בשמירה על חיי העובדים היות והם אלו שישלמו בסופו של דבר על רשתות מגן שיוצבו באתרי בניה וידאגו למשכורות של מפקחי בטיחות באתרים הגדולים.

סיבה נוספת לירידה בבנייה והעלאת מחירים בתחום הנדל"ן הינה חוסר תוכנית אסטרטגית מצידה של ממשלת ישראל.

הממשלה אינה מטפלת במשבר אלא מציעה טיפול קוסמטי בלבד. יש הטוענים כי שלילת סמכויות של תכנון הבנייה מהרשויות המקומיות והעברתן לידיה של ועדה לאומית עצמאית וא-פוליטית עלולה לשפר את המצב העגום הקיים היום בשוק.

 

רוכשי הדיור היקר

סביר להניח כי הישראלי בעל משכורת ממוצעת יתקשה לרכוש דירה לפי המצב הקיים בשוק אך אין לשכוח כי בישראל, לעומת ארה"ב למשל, אין מס ירושה ומדינה לא גובה כסף על מתנה יקרה.

לכן, סביר להניח כי צאצאים של הדור העמיד הם אלו שיהיו מסוגלים לקנות נכסים הנחשקים ולממן את מחירי הדיור המופקעים הקיימים בארצנו.

 


השאר תגובה

Your email address will not be published.