Deprecated: Optional parameter $list declared before required parameter $submit_text is implicitly treated as a required parameter in /home1/nadlantime/public_html/wp-content/plugins/yikes-inc-easy-mailchimp-extender/public/helpers.php on line 14

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home1/nadlantime/public_html/wp-content/plugins/yikes-inc-easy-mailchimp-extender/public/helpers.php:14) in /home1/nadlantime/public_html/wp-content/plugins/ip2location-country-blocker/ip2location-country-blocker.php on line 2058

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home1/nadlantime/public_html/wp-content/plugins/yikes-inc-easy-mailchimp-extender/public/helpers.php:14) in /home1/nadlantime/public_html/wp-content/plugins/ip2location-country-blocker/ip2location-country-blocker.php on line 2059

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home1/nadlantime/public_html/wp-content/plugins/yikes-inc-easy-mailchimp-extender/public/helpers.php:14) in /home1/nadlantime/public_html/wp-content/plugins/ip2location-country-blocker/ip2location-country-blocker.php on line 2060

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home1/nadlantime/public_html/wp-content/plugins/yikes-inc-easy-mailchimp-extender/public/helpers.php:14) in /home1/nadlantime/public_html/wp-content/plugins/ip2location-country-blocker/ip2location-country-blocker.php on line 2061
ביטול מס דירה שלישית עי בג"צ – מהן ההשלכות? – נדל"ן טיים

ביטול מס דירה שלישית עי בג"צ – מהן ההשלכות?

0

בג"ץ ביטל את חוק מס דירה שלישית אותו יזם וקידם שר האוצר משה כחלון. ביטול החוק עורר סערה תקשורתית ונשאלת השאלה מהן ההשלכות של ביטול החוק.

האם מחירי השכירות יירדו? האם המשקיעים יחזרו? והאם צפוי לסיפור הזה סוף טוב יותר?

מס דירה שלישית

מס ריבוי דירות

מס ריבוי דירות, או בשמו המוכר מס דירה שלישית אושר בועדת הכספים של הכנסת בינואר האחרון, והיה צריך להיכנס לתוקף ב-31 ביולי 2017. ב-6 באוגוסט החליט בג"ץ לבטל את החוק בטענה שהליך החקיקה לא היה תקין. בג"ץ קבע שכדי להעביר את החוק יש לקיים דיון נוסף בועדת הכספים, ולהעלותו שנית לקריאה שנייה ושלישית.

איך מחוקקים את החוק מחדש?

שר האוצר משה כחלון לא התייאש, ועוד באותו ערב פנה ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני במטרה לחוקק את החוק מחדש. כדי לחוקק את החוק מחדש תצטרך ועדת הכספים להתכנס שוב ולדון בנוסח החוק. לאחר מכן יוכלו להעלות את החוק לדיון במליאת הכנסת לקריאה שנייה ושלישית.

הכנסת נמצאת כעת בפגרת הקיץ, שתסתיים רק ב-23 באוקטובר. יחד עם זאת, הועדה תוכל להתכנס במהלך הפגרה כדי לדון בחוק. הממשלה תוכל גם לכנס את הכנסת כדי לדון בחוק במהלך הפגרה, אלא שכעת נראה שלא יהיה רוב פוליטי כדי לחקוק את החוק מחדש.

כחלון לוחץ יד בטקס שלא קשור לחוק המס

המשמעויות של החוק

החוק היה אמור להיכנס לתוקף בסוף חודש יולי. המשמעות הראשונית של החוק הייתה תשלום של 9000 ש"ח אותו נדרש להעביר כל אדם המחזיק דירה שלישית ומעלה- זהו מחצית מתשלום המס השנתי. בעקבות ביטול החוק, המס הזה לא ישולם לעת עתה, ויתכן כי לא ישולם כלל.

השאלה המרכזית שמעורר ביטול החוק היא כיצד ישפיע הביטול על שוק הדיור. בעקבות חקיקתו של החוק משקיעים רבים עברו לאפיקי השקעה אחרים ובטוחים יותר, כמו השקעות אחרות בישראל, והשקעות נדל"ן במדינות אחרות. ביטול החוק עשוי להחזיר את המשקיעים לשוק הנדל"ן הישראלי, אולם יתכן כי אפיקי ההשקעה החדשים שהם מצאו יספקו אותם לעת עתה. עם הזמן ודאי יחזרו המשקיעים גם לשוק הנדל"ן הישראלי, אך יתכן כי הם יישבו על הגדר ויחכו לראות כיצד מתפתחת החקיקה.

השפעת החוק על שוק השכירות

החוק של משה כחלון אולי הוציא משקיעים משוק הנדל"ן, אך הוא גם גרם לעליית מחירים בשוק הדירות להשכרה. בעלי דירה שלישית הבינו שהם לא חייבים למכור את הדירה, ובאפשרותם פשוט להעלות את דמי השכירות כך שיכסו את תשלום המס. פעולה כזו פוגעת בשוכרים בצורה אנושה, שכן המס עשוי היה להגיע גם ל-1500 שקלים בחודש.

למרות שהחוק עדיין לא נכנס לתוקף, מחירי השכירות כבר החלו לעלות. יהיה מעניין לראות האם עם ביטול החוק מחירי השכירות יירדו בחזרה, או שמא משכירי הדירות ינצלו את ההזדמנות כדי להמשיך ולגבות שכר דירה דבוה יותר.

האם החוק משפיע על מחירי הנדל"ן?

בחודשים האחרונים שוק הדיור התנהג כאילו מס דירה שלישית כבר הוטל. דירות בבעלות נמכרו פחות, ומחירי השכירות עלו. יחד עם זאת, השינויים הללו מינוריים. בפועל חוק דירה שלישית לא השפיע באופן עמוק על שוק הנדל"ן. מחירי הדירות בבעלות לא ירדו באופן משמעותי, והם מבטאים בעיקר התמתנות בשוק הנדל"ן לקראת התבררות העניינים של חוק דירה שלישית.

מחאת האוהלים, רוטשילד
האם החוק יצליח היכן שהמחאה נכשלה?

עם ביטול החוק, יתכן שנראה ירידה קטנה במחירי הדירות להשכרה, ועלייה קטנה במחירות דירות, אך לא חוק דירה שלישית יעלה או יוריד את מחירי הדיור. מחירי הדיור מושפעים בראש ובראשונה מהיצע וביקוש, ושר האוצר משה כחלון וחבר יועציו לא מצליחים לשנות משהו מהותי בהיצע הדירות.

ישראלים רבים מחכים עם קניית הדירה כדי לנסות ולזכות במחיר למשתכן, לאחרים פשוט אין מספיק כסף. כדי לשנות את מצב מחירי הדיור יש לעודד בניה מסיבית, אך בנייה שכזו עלולה לפגוע בקבלנים ובבנקים.במידה ואתה מעוניין לקנות דירה כדאי שתיקח בחשבון במידה ותגדל משמעותית מספר הדירות בשוק ותהיה ירידה אמיתית במחירי הדירות הקבלנים והבנקים עלולים להיפגע.

יתכן ששר האוצר לא רוצה לפגוע בקבלנים ובבנקים, ויתכן שאין לו את הכוח הדרוש כדי להוביל מהלך שיוביל לשינוי אמיתי אך יפגע בגורמים בעלי כוח אלה. עד שלא יקום האדם שילחם במחירי הדיור באופן יעיל ויביא לשינוי אמיתי במספר הדירות העומדות למכירה לא יירדו מחירי הדיור.


השאר תגובה

Your email address will not be published.