Deprecated: Optional parameter $list declared before required parameter $submit_text is implicitly treated as a required parameter in /home1/nadlantime/public_html/wp-content/plugins/yikes-inc-easy-mailchimp-extender/public/helpers.php on line 14

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home1/nadlantime/public_html/wp-content/plugins/yikes-inc-easy-mailchimp-extender/public/helpers.php:14) in /home1/nadlantime/public_html/wp-content/plugins/ip2location-country-blocker/ip2location-country-blocker.php on line 2058

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home1/nadlantime/public_html/wp-content/plugins/yikes-inc-easy-mailchimp-extender/public/helpers.php:14) in /home1/nadlantime/public_html/wp-content/plugins/ip2location-country-blocker/ip2location-country-blocker.php on line 2059

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home1/nadlantime/public_html/wp-content/plugins/yikes-inc-easy-mailchimp-extender/public/helpers.php:14) in /home1/nadlantime/public_html/wp-content/plugins/ip2location-country-blocker/ip2location-country-blocker.php on line 2060

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home1/nadlantime/public_html/wp-content/plugins/yikes-inc-easy-mailchimp-extender/public/helpers.php:14) in /home1/nadlantime/public_html/wp-content/plugins/ip2location-country-blocker/ip2location-country-blocker.php on line 2061
האם הקבלים בונים פחות? היצע הדירות קטן? – נדל"ן טיים

האם הקבלים בונים פחות? היצע הדירות קטן?

0

כולם רוצים שמחירי הדיור יירדו- האמנם? הקבלנים למשל דווקא מעדיפים שהמחירים יעלו, ואולי זו הסיבה שהם בונים פחות, הרי ככל שההיצע פוחת המחיר עולה.

אז האם הקבלנים בונים פחות? האם היצע הדירות קטן במקום לגדול? והאם נראה ירידה אמיתית במחירי הדיור בעתיד הנראה לעין?

פחות התחלות בנייה

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ברבעון הראשון של שנת 2016 חלה ירידה של עשרה אחוזים במספר התחלות הבנייה לעומת הרבעון הקודם. ברבעון הראשון של שנת 2017 החלו להיבנות בישראל 12,188 דירות חדשות, ואילו ברבעון האחרון של שנת 2016 נתון זה עמד על 13,564 התחלות בנייה.

פישוצניק מצוייק
ירידה או עליה במחירים?

גם השוואה לרבעון המקביל אשתקד מלמדת על ירידה במספר התחלות הבנייה. ברבעון הראשון של שנת 2016 החלו להיבנות 13,243 דירות, ובהשוואה לרבעון האחרון זוהי ירידה של שמונה אחוזים. בנוסף, זהו הרבעון בו היו התחלות הבנייה המועטות ביותר מאז שנת 2014.

האם הירידה בהיקף הבנייה תביא לעלייה במחיר?

הירידה במספר התחלות הבנייה עלולה להוביל לעליית מחירים בשוק הנדל"ן. פחות התחלות בנייה פירושה פחות היצע של דירות. שינויים ביחס בין ביקוש להיצע הם גורם מרכזי בתנודות המחירים. באתר גלובס מדווח כי ענף הנדל"ן התריע על כך שתהיה ירידה בהתחלות הבנייה בשל חשש של יזמים מפני קושי בשיווק הדירות. סיבה נוספת שבגינה היזמים יאטו את היקפי הבנייה הוא רצונם בעלייה במחירים.

האם הנתונים מדויקים?

בדומה לנתוני הדיור האחרים, גם נתוני התחלות הבנייה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עשויים להתעדכן בהמשך. במחקר שפורסם על ידי בנק ישראל נטען כי נתוני התחלות הבנייה מעודכנים בדרך כלל כלפי מעלה. על פי המחקר, הנתונים המתפרסמים בתחילה כוללים מספרים הנמוכים בכעשרה אחוזים, ולאחר מספר חודשים הם מתעדכנים. הירידה המדוברת היא בת עשרה אחוזים, לכן במידה וממצאי המחקר יתגלו כנכונים יתברר שהירידה כלל לא הייתה.

גמר בניה

אם כן, נראה שלא בהכרח שקיימת ירידה בהתחלות הבנייה. בנוסף, קיימות סיבות נוספות לחשוב שהיצע הדירות לא קטן. כך לדוגמה, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, קצב גמר הבנייה ברבעון הראשון של 2017 גבוה ביחס לרבעונים אחרים בשנים האחרונות.

יחידות בבנייה פעילה

גם אם אכן התרחשה ירידה בכמות התחלות הבנייה, עדיין קיימות דירות רבות הנמצאות בבנייה פעילה. על פי נתוני הרבעון הראשון של שנת 2017 יש כ-113.8 אלף דירות בבנייה פעילה. נתון זה עומד לעומת 113.1 אלף דירות ברבעון הקודם ו-109 אלף דירות ברבעון המקביל בשנה שעברה.

אז יש יותר או פחות?

אם כך הנתונים אינם מוחלטים, והשאלה האם הקבלנים בונים פחות לא לגמרי סגורה. אמנם על פי הנתונים הנוכחיים כמות הבנייה פחתה, אך יש סיכוי שהנתונים יעודכנו בהמשך. בנוסף, הנתונים האחרים מלמדים אותנו שגם אם יש פחות התחלות בנייה, גמר הבנייה גבוה יחסית ועדיין יש המון דירות בבנייה פעילה.

שוק הנדל"ן הוא שדה המאבק של גורמים אינטרסנטיים שונים. הציבור רוצה שהמחיר יירד, אבל כוחות גדולים מנסים למקסם את הרווחים שלהם על חשבונו. יש ניסיונות להשהות את הבנייה ולעצור את מגמת הקיפאון בשוק הנדל"ן, אבל הבנייה תימשך והמחירים יירדו.


השאר תגובה

Your email address will not be published.