עצירה נדלנית? המלחמה של הטייקונים אל מול המציאות

0

שוק הנדלן בישראל נמצא בעצירה ונסיגה, ומאלץ את מחוללי הספינים לעבוד שעות נוספות.

הטייקונים ושליחיהם מלעיטים אתכם בידיעות על פריחה נדלנית, אבל אל תתפתו לבדיות. אנחנו כאן כדי לספר לכם מה באמת קורה בשוק הנדל"ן בישראל.

שוק בעצירה

לנו אין ספק כי שוק הנדל"ן בישראל מצוי בעצירה, יעידו על כך קשיים של חברות בנייה שונות שמודיעות על ירידה משמעותית במכירות. כך לדוגמה, חברת "שיכון ובינוי", שנחשבת לחברת הבנייה הגדולה בישראל הודיע לבורסה על ירידה של חמישים אחוזים בהיקף המכירות. אלה נתונים דרמטיים המעדים על כך ששוק הנדל"ן בישראל נמצא בנסיגה ומחירי הדיור עתידים לרדת.

הירידה בשוק הנדל"ן נלמדת גם מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שבעזרת החודשים האחרונים מדווחת על ירידות רצופות בכמות המכירות. כאשר מחברים את כלל הנתונים מתקבלת תמונת מצב ברורה, אך משום מה התקשורת מנסה לצייר משהו אחר.

מה העיתונות מספרת לנו?

הנתונים הללו נמצאים גלויים לעין כל, אך תחת זאת יוצא החינמון ישראל היום בכותרות מפוצצות על זינוק במכירת דירות. כאשר צוללים אל תוך הכתבה מגלים את הבלוף. בגוף הידיעה נכתב כי "נודע לישראל היום מפי אחת החברות המובילות על עלייה", אך מיהי אותה חברה?

איש קורא

קבוצת אלדר, חברת הבנייה מפיה נודע לעיתון המידע הנ"ל, היא קבוצה פרטית שנתוני הבנייה שלה נשמרים במעטה סודיות הרחק מעיני הציבור. החברה מודיעה לעיתונות על עלייה של עשרים ואחד אחוזים במכירות, אך לא מצוין בשום  מהו מספר הדירות שהם מכרו. יתכן שהחברה הזו קטנה ונתוניה כלל אינם משקפים את הנעשה במשק. בנוסף, הנתונים על עלייה במכירות מגיעים ביחס לחודש הקודם. החודש הקודם הוא חודש אפריל בו חל חג הפסח. וכידוע, חודשי חגים מביאים לירידה במכירות.

יש עצירה או אין עצירה?

חמישה ימים לפני פרסום הידיעה בישראל היום, התראיין מנכ"ל קבוצת אלדר, אמיר שלתיאל, בנושא עצירת המכירות בשוק וטען דברים הפוכים לגמרי. בראיון טען אלדר כי השוק נמצא בבלימה והיזמים מתחילים למעט בהתחלות בנייה. ראיון זה היה אמור להוביל ספין שיזרע בשוק בהלה מפני מחסור בדירות.

מצד אחד זורע שלתיאל פאניקה מפני חוסר בבנייה חדשה וחוסר ביקוש, ומצד שני הוא מספר לישראל היום כי עם ישראל מתנפל על דירות חדשות.

אז תאמר לנו בבקשה מר שלתיאל, יש עצירה בשוק או אין עצירה בשוק? ואולי אתה אומר את מה שנוח לך באותו הרגע?

הציבור יודע את האמת

קבוצת אלדר, יחד עם יתר חברות הבנייה ממשיכות לבנות ללא הכרה וכך מגדילות את מלאי הדירות בשוק. המלאי גדל וגדל ומלאי הדירות בבנייה פעילה הגיעה כבר למאה וארבע עשרה אלף דירות. נתון זה הוא הגבוה ביותר מאז קום המדינה, והוא מצטרף למלאי הענק של דירות לא מכורות שמצוי אצל הקבלנים.

הטייקונים מפעילים את העיתונות כדי לזרוע בציבור עובדות פיקטיביות וחושבים שבכך הם ישנו את המציאות. אנחנו כאן כדי להוכיח להם שהציבור לא מטומטם. הם יספרו לכם שהשוק תוסס, חי ובועט, אבל אתם יודעים שהשוק מת.


השאר תגובה

Your email address will not be published.