מהם המיסים לקניית דירה בישראל

0

אנחנו אוהבים להתלונן על יוקר המחיה ועל הקושי לקנות דירה במדינת ישראל. אחד הדברים שמייקרים את מחיר הדירה הוא המיסים שתיאלצו לשלם. כדי להקל עליכם את התהליך ולהבהיר לכם כמה באמת תאלצו לשלם על הדירה שלכם בדקנו מהם המס קניה דירה בישראל.

 

מסים הם למעשה התשלומים שאזרחי המדינה משלמים לה לצורך ההתנהלות השוטפת. השלטונות והרשויות משתמשים בכספי המיסים כדי לקדם לאפשר את פעולתם של מערכות החינוך, הביטחון, הרווחה ושאר השירותים לאזרח.

אנחנו משלמים מיסים בהקשרים שונים ואחד מהם הוא בעת קניית דירה. המס אותו נשלם נקרא מס רכישה, וגובה המס משתנה בהתאם לפרמטרים שונים כמו מספר הדירות שיש לכם, מטרת הרכישה ועוד. ריכזנו עבורכם את כל המידע שאתם צריכים על מיסי שוק הנדל"ן בקניית דירה בישראל.

 

מס קניה דירה

על פי חוק מיסוי מקרקעין, ברכישת זכויות מקרקעין במדינת ישראל יש לשלם מס רכישה. החוק חל ברכישת בתים פרטיים, דירות מגורים ומגרשים המיועדים לצורך חקלאי, משרדי ועוד. סכום התשלום של מס קניה דירה משתנה מעניין לעניין בהתאם לסוג העסקה, מספר הדירות שיש לקונה ועוד.

שר האוצר
כחלון – הצעירים סומכים עליו

כמה מס רכישה נשלם?

אתם עומדים לפני קניית דירה ורוצים לדעת כמה כסף בדיוק אתם עתידים לשלם. חשוב להבין שגובה המס שתשלמו משתנה והוא תלוי באופן ישיר בסכום העסקה ובסוג הנכס. המס נקבע כאחוז מסוים מגובה העסקה, ומחושב באופן מדורג.

 

מהן מדרגות מס?

מדרגות מס רכישה הן למעשה המדרג על פיו נקבע גובה מס הרכישה. מדרגות המס נקבעות על ידי משרד האוצר, ומתעדכנות ב-16 בינואר מדי שנה, בהתאם לעליית המדד. מדרגות המס מחולקות לשניים, לקונה שזוהי לו דירתו הראשונה ולרוכש שכבר יש ברשותו דירה.

שיעורי המס לשנת לרוכשי דירה ראשונה מתחלקים בין חמש מדרגות המשתנות בהתאם לשווי הדירה בשקלים. כך לדוגמה, אם אתם רוכשים דירה בשווי של מיליון שקלים אתם תהיו במדרגה הראשונה, ולא תשלמו מס בכלל. לעומת זאת, לרוכשי דירה שנייה קיימות רק שתי מדרגות מס. עד שווי דירה של 4,967,445 שקלים תשלמו 8% מס, ואם הדירה שלכם שווה יותר מזה תשלמו 10%. אם אתם לא לגמרי מבינים כמה מס תשלמו תוכלו להיעזר באתר רשות המיסים, שם תוכלו למצוא סימולטור מס רכישה שיאפשר לכם לבדוק מהו מס הרכישה שאתם עתידים לשלם.

 

איך חוסכים במס רכישה?

החלטתם לקנות דירה וידעתם שזה יעלה סכומי כסף גדולים מאוד, ובכל זאת אתם מעוניינים לחסוך ככל האפשר. מלבד משא ומתן יעיל והורדת המוכר במחיר תוכלו להצליח לחסוך גם במיסים על ידי התנהלות יעילה ותכנון נכון.

תכנון מס נכון יוכל לסייע לכם לצמצם את תשלומי מס הרכישה, ובמקרים מסוימים ההבדל יהיה דרמטי. תוכלו לחסוך עשרות, ובמקרים מסוימים אף מאות אלפי שקלים בעסקת הרכישה שלכם. כמובן שהסכום אותו תחסכו תלוי גם בסכום העסקה הכולל, שכן ככל שהעסקה יקרה יותר כך האחוז שתחסכו יהיה משמעותי יותר.

מס דירה
בררו היטב את הדרכים לצמצום הוצאות מיותרות

הקלות מס ברכישת דירה נוספת

העלות הגבוהה יותר של רכישת דירה נוספת נועדה להקל על אנשים לרכוש את דירתם הראשונה. אדם שכבר יש לו דירה יחשוב פעמיים לפני הרכישה וכך אלה שאין להם יוכלו ליהנות ממחירים זולים יותר. אם אתם רוכשים דירה נוספת, אבל מתכוונים למכור את דירתכם הראשונה תוכלו לבצע הקפאת מס רכישה על הדירה הנוספת. הקפאת המס תתקיים בתנאי שתמכרו את דירתכם הראשונה בתוך שנתיים ממועד קניית הדירה החדשה כך שבסופו של דבר תיוותר בידיכם דירה אחת בלבד.

 

הנחות לציבורים מיוחדים

מדינת ישראל מעוניינת לעודד ולסייע לאוכלוסיות מסויימות, ואם אתם נמנים על אוכלוסיות אלה תוכלו לקבל הנחות שונות. גם בתחום מס הרכישה קיימות הטבות כאלה. כך למשל, בהתאם לתקנה 12 בתקנות מיסוי מקרקעין זכאים עולים חדשים להטבות מסוימות.

על פי התקנה, אדם נחשב עולה חדש בתקופה המתחילה בשנה לפני עלייתו ארצה ומסתיימת 7 שנים אחרי עלייתו ארצה. אם בטווח השנים הללו בוחר העולה לרכוש בית מגורים או עסק הוא יזכה להטבות מס של 0.5% עד לשווי של 1,759,310 ושל 5% על החלק שעולה על הסכום הנ"ל.



הקלות לציבורים נוספים

הקלות בתשלום מס הרכישה ניתנות לציבורים נוספים מלבד עולים חדשים. נכים, נפגעי פעולות איבה וציבורים נוספים במדינת ישראל זוכים להטבות והנחות ברכישת דירה, לכן כדאי להיוועץ בעורך דין כדי לדעת האם אתם זכאים.

 

דירות נופש

תשלום המס לא נקבע רק על פי מעמדו של רוכש הדירה אלא גם על פי מהות הקנייה. אם מדובר בדירה למגורים תוכלו ליהנות ממדרגות מס מופחתות כיוון שהמדינה מבינה את הצורך האנושי לקורת גג במחיר סביר.

דירות נופש נמצאות על התפר שבין דירות למגורים לדירות לעסקים. מצד אחד אלה דירות מגורים לכל דבר ועניין, אך מצד שני השימוש שנעשה בהן הינו עסקי. בית המשפט פסק פסיקות שונות בענייני דירות נופש וככלל ניתן לומר שדירת נופש אינה נחשבת דירת מגורים לעניין הטבות מס. צד שני, דירת נופש לא תיחשב כדירה ראשונה במקרה של רכישה נוספת. כך למשל, אם יש לכם דירת נופש ותבחרו לרכוש דירת מגורים המס שתשלמו יהיה על פי מדרגות מס של רכישת דירה ראשונה.

 

פינוי בינוי

במסגרת תכנית פינוי בינוי מתפנים דיירי הבניין לדירות אחרות שניתנות להם על ידי היזם עד לסיום הפרויקט, ולאחר מכן מקבלים הדיירים דירות חדשות בבניין המשופץ. חשוב לדעת שהדירה החדשה שיקבל הדייר מן היזם פטורה ממס רכישה.

מס שבח

מס נוסף שקשור למכירת דירה הוא מס שבח. אם אתם קונים דירה המס הזה לא ממש רלוונטי עבורכם, אבל אם אתם בצד המוכר כדאי שתדעו שעליכם לשלם גם מס שבח. למעשה המס בוחן את השבח שנוצר לאדם מעסקת המכירה מול המחיר שעלה לו הנכס וההשבחות.

 

לא לשכוח להתייעץ

המיסים שתשלמו בעת רכישת דירה עשויים להשתנות בהתאם למעמדכם, לסוג הדירה שתקנו ולמדרגות המס שמתעדכנות מדי שנה. רגע לפני שאתם חותמים על עסקת חייכם וקונים את דירת החלומות התייעצו עם עורך דין המתמחה בתחום. בצורה הזו תוכלו לחסוך סכומי משמעותיים ולהתחיל את החיים בדירה החדשה שלכם עם חיוך גדול יותר על השפתיים.

 


השאר תגובה

Your email address will not be published.