דירות לכולם? הממשלה תרכוש דירות שלא נמכרו בפרויקט מחיר למשתכן.

0

מלאי הדירות להשכרה בדיור הציבורי מוגבל מאוד, במיוחד במרכז הארץ, ולא לכל אחד יש את הזכות לקבל את הדירה המיוחלת.

דיור ציבורי מיועד בעיקר לאוכלוסיית בעלי הכנסה נמוכה ובעלי צרכים מיוחדים.

למרבה הצער, אין מספיק דיור ציבורי גם לאוכלוסיות שזכאיות לו. תורים משתרעים על פני שנים ארוכות ואנשים נאלצים לחכות זמן רב עד לקבלת קורת גג עבור דמי שכירות הוגנים.

זמן ההמתנה הממוצע לדיור הציבורי הוא כ- 6-7 שנים, מפני שהמדינה כבר הפסיקה לבנות דירות לצורך זה.

מאמצע שנות ה -80, הבעיה של הדיור הציבורי חדלה להיות בראש סדר העדיפויות של הממשלות, ומאז שנת 1998, לאחר קבלת החוק המאפשר מכירה של הדירות הנ"ל, בנייה ורכישה של הדירות הופסקה כמעט לחלוטין.

דירות לכולם

דירות במחיר למשתכן

בעקבות גל המחאות נגד יוקר המחייה שפקד את ישראל בשנים האחרונות, ממשלת ישראל החליטה לעשות מאמץ ולסייע לאוכלוסיות מסוימות בעלות יכולת כלכלית ממוצעת להגיע לחלום של רכישת דירה משלהן.

הממשלה יצאה בתוכנית של מחיר למשתכן. תוכנית שנועדה ככלל למחוסרי הדירה, אך גם למשפרי דיור. בראש ובראשונה מדובר בזוגות צעירים אשר נמצאים בתחילת החיים משותפים, אבל ישנם גם זכאים אחרים להשתתפות בתוכנית.

עם יציאת התוכנית לפועל, הוקמו באזורים שונים בארץ בניינים עם דירות לזכאים, הניתנות לרכישה במחיר נמוך משמעותית ממחיר הקיים בשוק הדיור.

אמנם ישראלים רבים חולמים על בית משלהם ולהוטים לרכוש אחד כזה, גם בהתחייבות למשכנתא ארוכת שנים, אך בחירת הבית הוא נושא שלא מקלים בו ראש.

למיקום הדירה חשיבות מכרעת. אזור מרכז או השטח ״מגדרה עד חדרה״ הוא המבוקש ביותר. בטווח מגורים זה מרוכזים הרבה מאוד עסקים וחברות מכל התחומים ולכן, למתגוררים באזורים הנ״ל הרבה יותר קל להיכנס לשוק העבודה. רמת החינוך וזמינות של שירותי הרפואה במרכז הארץ נחשבות לגבוהות יותר מהפריפריה ולכן, קשה עד בלתי אפשרי, למצוא באזורים  הללו דירות פנויות בסדר גודל של מחיר למשתכן.

לעומת זאת, מצב הדיור שונה לחלוטין באזורי הפריפריה. כך למשל, בכרמיאל או בקרית ביאליק, ישנם קבלנים שנותרו עם דירות רבות שלא הצליחו למכור בפרויקטים של מחיר למשתכן. מרחק ממרכז הארץ נותן את אותותיו וגם ישראלים שמשתוקקים לדירה משלהם לא מתפתים לאזורים הנמצאים רחוק ממקום הפרנסה.

לוגו מחיר למתשכן
תמונה: מחיר למשתכן

הגדלת מלאי הדיור הציבורי

אנחנו שמחים לבשר כי הועדה לתכנון ופיקוח במשרד השיכון אישרה מהלך בו המדינה תוכל לרכוש מהיזמים דירות שלא נמצא להן קונה בתוכנית של מחיר למשתכן על מנת להגדיל את מלאי הדיור הציבורי. בדרך זו מקווה המדינה לקצר את התורים הארוכים בהמתנה לדיור הציבורי ולסייע לאוכלוסיה החלשה. הקבלנים מצדם לא ישאו בהפסדים עבור נכסים שלא נמכרו. כמו כן, הסכימה הוועדה להעביר לידיו של היזם עצמו את עניין מכירת נכסים לזכאים בעלי אישור תקף, בתנאי שעברה שנה מיום ההגרלה הראשונה והוא נשאר רק עם 15% של דירות שלא נמכרו.

יישום החלטת הוועדה יתחיל מאזורים בהם נותר מספר הכי גבוה של דירות שלא נמכרו, כגון קרית ביאליק וכרמיאל וימשך באזורים אחרים בארץ.

במידה ובאותו אזור יהיה מספר רב של יזמים – הם יתחרו במכרז סגור על ההצעה הטובה ביותר עבור המדינה. נוסף על כך, יהיה עליהם לעמוד בקריטריונים מאוד ברורים של התוכנית מחיר למשתכן.

אנחנו מקווים שבעתיד הקרוב התורים יתקצרו והאוכלוסיות החלשות יזכו לקורת גג המיוחלת ולהגנה מהמדינה.

 


השאר תגובה

Your email address will not be published.