הזעם של אנשי הנדל"ן על חוק דירה שלישית

0

חוק דירה שלישית עבר בהליך חקיקה מהיר ועורר זעם בקרב אנשי הנדל"ן. עם ביטול החוק מתעוררת ביתר שאת השאלה האם החוק הזה הוא מה שהיינו צריכים ומה כן יעזור לשוק הדיור הישראלי.

 

שר האוצר משה כחלון העביר בהליך חקיקה מהיר חוק המטיל מס על בעלי דירה שלישית. לשיטתו של שר האוצר היה החוק אמור לסייע לירידת מחירי הדיור. בג"ץ לא התרשם מרצונו הטוב של שר האוצר וביטל את החוק בטענה שהליך החקיקה היה לא תקין. כלומר, בג"ץ לא טען דבר כלפי החוק גופא, אלא הלין על האופן נעשה הליך החקיקה.

על השאלה האם חוק דירה שלישית יסייע בהורדת מחירי הדיור בישראל נשברו קולמוסים רבים, אך דבר אחד ברור- אנשי הנדל"ן במדינת ישראל זעמו על החוק. אנשי הנדל"ן בדרך כללל מחזיקים ביותר מדירה אחת, לכן החוק פגע בהם. בנוסף, החוק הרחיק משקיעים מן השוק וגרם לקיפאון בתחום הנדל"ן.

התגובות על ביטול החוק

בכתבה באתר TheMarker נזכרו הדים שונים שעורר ביטול החוק. כך למשל, ארז כהן, לשעבר יושב ראש לשכת השמאים, טען כי דחיית החוק אינה מספיקה. לטענתו, עצם העלאת החוק כבר גרמה נזק עצום הכולל בריחה של משקיעים, עלייה במחירי השכירות ופגיעה באמון הציבור. כהן התבטא גם כנגד תכנית מחיר למשתכן, וטען כי גם היא פוגעת בזוגות צעירים ואינה מובילה לפתרון בתחום הדיור בישראל.

בכתבה באתר מובאים גם דבריה של שמאית המקרקעין נחמה בוגין, שטוענת כי "מהלך החקיקה הפופוליסטי על גבם של המשקיעים אשר חלק גדול מהם הנם אנשים פשוטים שחסכו שקל לשקל ורכשו דירה כחלק מהביטחון הכלכלי לתקופת הפנסיה- לא צלח".

קשה להבין כיצד מגזין מכובד מספק ציטוט שכזה ללא למתוח מעט ביקורת. הצגת המשקיעים כאזרחים מסכנים או אנשים פשוטים שחסכו שקל לשקל כדי לרכוש דירה אינה נאמנה למציאות. לאזרחי ישראל אין כסף לקנות דירות, ועל ידי חיסכון של שקל לשקל קשה מאוד לרכוש דירה. המשקיעים שמחזיקים ביותר משתי דירות לא חסכו שקל לשקל. אנשים אלה הם העשירים יותר שבאפשרותם לרכוש דירה.

צעדיה של הממשלה אכן לא מועילים לפתרון המצב והורדת מחירי הדיור, אך גם הצגת המשקיעים באור מסכן אינה נאמנה למציאות. זעם אנשי הנדל"ן על חוק דירה שלישית הינו מוצדק והגיוני, הטלת מס על דירה שלישית הוא לא מה שיפתור את משבר הדיור.

 

עיקרון פשוט של היצע וביקוש

נדמה ששר האוצר ושאר העוסקים במלאכה מתעלמים מהמשוואה הפשוטה. הגדלת ההיצע אל מעל לתחום הביקוש תוריד את המחירים. זהו העיקרון הבסיסי שלומדים בקורס מבוא לכלכלה, ואם שר האוצר לא זוכר את זה אולי כדאי שיחזור לאוניברסיטה בסמסטר הקרוב.

אכן, בעיית הדיור אינה בעיה קלה, ופתרונה עשוי לארוך זמן מה, אולם יש לדחוף בכל הכוח לקבלת הפתרונות. מלבד חקיקת חוקים שלא מזרזים ולא משנים לטובה יש להגביר את קצב הבנייה. בשנים האחרונות יש עלייה בקצב התחלות הבנייה אך אם לא ימשיכו ללחוץ על הדוושה העלייה תתמתן בלחץ הקבלנים ובעלי האינטרסים.

כדי ליצור שינוי אמיתי לא מספיק לחוקק חוקים שונים, ויש לגרום לקובעי המדיניות לשנות כיוון. ראשי ערים שמעכבים תכניות בנייה וראשי רשויות שלא מאשרים לבנות בתחומם מעכבים את התפתחות שוק הנדל"ן הישראלי לא פחות מחוקים המטילים מס על מחזיקי דירה שלישית.

 

ואולי הבעיה היא היעדר משקיעים?

זעמם של אנשי הנדל"ן על חוק דירה שלישית כלול גם בהרגשה שמגבילים את יכולתם להשקיע. כאשר מסתכלים על שוק הנדל"ן יש להבין שהמשקיעים הם גורם מהותי לצמיחתו. שוק הנדל"ן חייב שיהיו בו התחלות בנייה רבות כדי שההיצע יעלה, אך התחלות בנייה לא מתרחשות אם אין משקיעים שמוכנים לקחת את הסיכון. ללא משקיעים לא תהיה בנייה וללא בנייה לא תייהנה ירידות מחירים.

המשקיעים מספקים לקבלן רשת ביטחון במקרה של ירידה חדה מדי במחירי הדירות. קבלן שחושש שהוא לא יוכל להרוויח, או חושש מהפסד פשוט לא בונה. מהסיבה הזו ברורה סיבת זעמם של אנשי הנדל"ן על חוק דירה שלישית.

כדי להוריד את מחירי הנדל"ן יש צורך בהתחלות בנייה רבות שיביאו להצפה של השוק בדירות להשכרה. זה אמנם תהליך שייקח זמן, אך על ידי הורדת חסמים של התחלות בנייה, פיתוח מזורז של פרויקטים ושיפור ענף הבניין בישראל נוכל להוריד את מחירי הדיור ולקרב כל ישראלי שירצה בכך לדירה משלו.


השאר תגובה

Your email address will not be published.