נתוני משכנתאות לחודש מאי 2017

0

נתוני המשכנתאות הן דרך מצוינת ללמידה אודות מצב הנדל"ן במשק. ניתן לומר כי ככל ששוק הנדל"ן פעיל יותר, כך כמות המשכנתאות גדלה.

נתוני המשכנתאות לחודש מאי שפורסמו לקראת סוף חודש יוני יכולים ללמד אותנו על שוק הנדל"ן ועל התגייסות התקשורת לטובת אילי ההון ועליית המחירים.

מי רוצה להטעות אותנו?

כאשר יש קיפאון בשוק, המחירים יורדים כיוון שמצטמצם הביקוש. במצב זה הצרכנים ממתינים עם הקנייה כדי לנצל ירידות נוספות. לעומת זאת, בעת עלייה של המחירים ממהרים הצרכנים לקנות כדי להספיק לקנות לפני עלייה מאסיבית במחירים. לחברות הגדולות ולכרישי הנדל"ן, אלה המחזיקים בנכסים רבים, יש אינטרס לעלייה במחירים. כדי לעשות זאת הם מאביסים את אמצעי התקשורת במידע מוטעה על עלייה במחירי הדיור.

מה התקשורת חושבת על מחירי הנדל"ן?

התקשורת מדווחת על עלייה במחירי הנדל"ן ועל ביקוש שיא, ונר

בניינים
העליה יחסית?

אה כי והיא מגויסת בעניין הזה לטובת בעלי ההון. עם פרסום נתוני המשכנתאות יצאו מרבית כלי התקשרות בכותרות המגדירות את הנתונים כעלייה במחירי הנדל"ן. למרות הדיווחים בתקשורת, נתוני המשכנתאות לחודש מאי 2017 מלמדים כי הציבור הישראלי דווקא אינו מודע לקיומו של קיפאון בשוק הנדל"ן.

המספרים

ברבעון הראשון של שנת 2017 הסתכם סך נטילת המשכנתאות בשלוש עשרה מיליארד שקלים, זאת לעומת שנים עשר מיליארד שקלים ברבעון שלפניו וחמישה עשר מיליארד שקלים ברבעון המקביל אשתקד. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המעודכנים עלו מחירי הדיור בכארבעה אחוזים. אמנם זו עלייה, אך זהו קצב נמוך בהרבה לעומת העליות שנרשמו בעשור האחרון.

ניתוח הנתונים

על פי נתוני בנק ישראל, בחודש מאי 2017 נלקחו בישראל משכנתאות בהיקף מצרפי של 4.55 מיליארד שקלים. נתונים אלה מצביעים על ירידה של כשלושה אחוזים לעומת ממוצע המשכנתאות בשנים עשר החודשים האחרונים. ביחס לחודש מאי דאשתקד, מדובר על ירידה של כחמישה עשר אחוזים. נתונים אלה מלמדים גם על עלייה בחודש מאי ביחס לחודשים שקדמו לו, וחלק מהעיתונים התרכזו דווקא בעלייה זו, אך הם התעלמו מכך שהחודשים הקודמים היו חודשי חגים.

למעשה, הנתונים של חודש אפריל, אשר לעומתם חלה עלייה בהיקף המשכנתאות, משקפים חודש של חגים. בחודש זה חל חג הפסח, וידוע כי במהלך חגים חלה ירידה בהיקף הסחר בנדל"ן. על הנתונים הללו אפשר להסתכל גם במבט הפוך, ולומר שלמעשה חלות חג הפסח בחודש אפריל גרם לזליגה של משכנתאות לחודש מאי. אך למרות הזליגה הממוצע היה 5.01 מיליארד שקלים בחודשים אפריל-מאי 2017. זוהי ירידה של כמיליארד שקלים לעומת חודשים אפריל-מאי 2016 בהם היה הממוצע 4.1 מיליארד שקלים.



עלייה בשוק הנדל"ן?

מהנתונים עולה כי הציבור מבין שהמחירים יכולים לרדת והוא יושב על הגדר וממתין להתפתחויות. התקשורת ובעלי ההון מנסים לפתות ולהפחיד בעליות מחירים, אך הנתונים מלמדים כי שוק הנדל"ן מצוי בקיפאון וכי אם נמתין מספיק זמן נוכל לקנות דירה במחיר סביר. מחודש לחודש השוק שוקע, והתקשורת המגויסת לא תצליח לעמוד בפרץ ולהיות האצבע בסכר.


השאר תגובה

Your email address will not be published.